Podpojištění v praxi

Pan Karel si před pěti lety pojistil domácnost.

Byl důkladný a do pojistky zahrnul všechny cenné věci. Od té doby si pořídil celou řadu nového vybavení – sedací soupravu, televizi, nábytek do pracovny… Hodnota jeho majetku tím zásadně vzrostla. Zhruba polovina zařízení bytu byla nedávno zasažena požárem. Problém vznikl v okamžiku, kdy pan Karel zjistil, že od pojišťovny dostane náhradu vyčíslenou v návaznosti na hodnotu zařízení domácnosti stanovenou před pěti lety.

 

Problém tzv. podpojištění majetku vyjde najevo při vyřizování pojistné události ve více než deseti případech ze sta. Na stejnou chybu narážejí i podnikatelé. Z nich má podle odhadů ĆAP* podpojištěný majetek firmy zhruba každý dvacátý.

 

„Na tento problém narazíme přibližně v 10 – 15 % případů u pojištění nemovitosti, zhruba stejné je to u pojištění domácnosti a u pojištění podnikatelského majetku je to přibližně 5 %. Lidé si sice majetek pojistí, ale nepamatují na to, že smlouvu je potřeba aktualizovat v návaznosti na to, jak hodnota majetku narůstá,“

 

Podpojištění zjednodušeně  znamená, že pojistná částka (částka, na kterou je ve smlouvě pojištěna nemovitost/majetek) je nižší než aktuální cena nemovitosti/majetku. Hodnota vybavení domácnosti není konstantní. Když si koupíte třeba novou televizi, počítač či sedací soupravu, tato hodnota vzroste, což by se mělo promítnout i do pojistné částky v pojistné smlouvě. „Často se ale bohužel stává, že klienti pojišťoven zapomínají pořízení nových věcí do seznamu pojištěného majetku zahrnout, čímž dochází k tzv. podpojištění. Hrozí pak, že při pojistné události nedostanou od pojišťovny plnou náhradu, ale plnění krácené ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě pojištěného majetku,“

*ČAP-Česká asociace pojišťoven